søndag 26. februar 2012

Inspirasjon fra Hawes Side Primary School

I leksjon 2 om Digital arena fikk vi høre om den britiske skolen Hawes Side Primary School som har latt elevene være med å lage skolens hjemmeside. Det lå en link til siden i forelesningen med en anmodning om at vi skulle inn og kikke på resultatet. Jeg fulgte anmodningen og klikket meg inn. Siden var fargerik og lett å finne fram på. Elevene hadde laget små videoklipp hvor de presentert ulike sider ved skolen og nettsiden. Sidene hadde lite tekst, og stort sett all informasjon ble presentert gjennom videoer.

Etter at jeg hadde vært inne og kikket rundt en stund her, var jeg innom skolen der jeg jobber sin nettside for å legge ut neste ukes ukeplan. Det slo meg for første gang hvor kjedelig skolens internettside er, og hvor lite informasjon der som faktisk er relevant for elevene. Skolens side inneholder for det meste kun kontaktinformasjon til skolen og dens ansatte og noen bilder som er i alle fall fem år gamle. Det hadde vært kjekt å inkludert elevene i arbeidet med internettsiden. Jeg kunne tenkt meg at de kunne vært med å bestemme lay-out, hva siden skal inneholde og hvordan vi ønsker å presentere informasjonen siden skal inneholde. Videre kunne jeg tenkt meg at elevene fikk være med i selve utarbeidelsen av siden. I begynnelsen tror jeg nok det hadde vært mest hensiktsmessig å opprette en gruppe med elever fra de høyeste trinnene som sammen arbeidet med å komme i gang med oppgraderingen av skolens nettside. Etterhvert kunne flere elever inkluderes ved at de elevene som opprinnelig satt i gruppa lærte opp sine medelever.
En langsiktig plan kunne også vært at hver klasse opprettet sin egen blogg for de hver dag skrev litt om hva de hadde jobbet med på skolen og la ut bilder fra dagen. Dette kunne ulike elever hatt ansvar for hver dag, slik at alle fikk bidra til bloggen.

Ved å la elevene delta i arbeidet med skolens nettside vil de øke sin digitale kompetanse, og de vil få innsikt i mange av de mulighetene som finnes i den digitale verden. De vil også få erfaring i å lære andre noe de selv kan. Jeg tror også de vil få et større eierforhold til skolen sin, slik elevene ved Hawes Side Primary school, i følge rektor ved skolen, har fått.

Til tross for disse drømmene er jeg realistisk. Jeg innser at det vil være ekstremt vanskelig å få med seg nok kollegaer til et slikt prosjekt. Og jeg skjønner dem. Som lærer har vi allerede mange arbeidsoppgaver som opptar mye tid og en lærer er aldri arbeidsledig. Skal et slikt prosjekt være mulig må vi ha ledelsen med oss, og det må bli avsatt nok tid til dette. Selv om elevene skal gjøre mye av arbeidet, trengs det likevel mye voksenstøtte. I alle fall i oppstarten.

3 kommentarer:

  1. Det er lett å bli imponert når man blar, leser og hører seg fram på nettsidene til Hawes Side-skolen. Vi har noe å strekke oss etter, noen og enhver sikkert.

    Jeg er helt enig med deg i konklusjonen din i siste avsnitt. Det er ikke lett å få alle med seg på et slikt prosjekt, og jeg tror som deg at de fleste lærere har svært lite tid til overs. Hvis dette arbeidet skal komme i tillegg, vil det ikke være mulig å gjennomføre. Men å omprioritere oppgavene, kanskje? Hvordan gjøre dét? Kutte ut noe og erstatte med dette? Hva skulle man kutte ut? Hawes Side har også hatt et startpunkt, sikkert i det små, de også. Det får vi ikke høre noe om, men det kunne vært interessant å vite.

    Jeg mener som deg at må det settes av tid og økonomi hvis en skole skal få til noe lignende. Det må på alvor bli en prioritert satsing, også når det gjelder økonomiske bevilgninger til skolene.

    Likevel, drømmer er viktige! De kan bli til planer, og planer kan bli til virkelighet!

    SvarSlett
  2. Hei Carina
    Jeg må også innrømme at jeg ble veldig inspirert da jeg så nettsidene til Hawes Side Primary School. Min skole, har i likhet med din, en veldig kjedelig nettside som kun inneholder praktisk informasjon og noen gamle bilder. Det hadde som du sier vært veldig spennende å prøvd seg på et lignende prosjekt som de har gjort på Hawes Side, men det er nok i realiteten umulig å få til. For at et slikt prosjekt skal lykkes bør man ha med seg aller på skolen, både ledelsen og lærerne. Det hadde ikke gått på min skole.. Noe som er ganske synd. Digital kompetanse er framtiden, og ved å la elevene jobbe med et slikt prosjekt vil de få med seg viktig bagasje på veien som de helt klart kan dra nytte av i arbeidslivet. En viktig del av jobben vår som lærer er å forberede barn og unge på livet som kommer etter skoleslutt. De skal ikke gå på skolen hele livet, og etter hvert som de blir eldre vil de få mer ansvar for egen læring. Det er ingen som springer etter deg på videregående dersom du ikke har gjort leksene eller lest til en prøve. Nå sporet jeg litt av her, men poenget mitt er at det er viktig å utstyre elevene med ulike typer kunnskap. En dag skal de ut i verden å klare seg på egenhånd.

    SvarSlett
  3. Hei Carina
    Det er lett å se at du er imponert over nettstedet til Hawes og jeg er enig med mye av det som skrives men...
    Er det å legge ut informasjon om dagen eller uka releveant for elevenes framtid?
    Er dette mer relevant en for eksempel enkel mekanikk eller grunnleggende ferdigheter innenfor snekring eller annet håndverksarbeid.
    Skolesystemet i Norge blir stadig mer rettet mot akademikere og teoretikere. Jeg sier ikke at det kun er akademikere og teoretikere som benytter seg av digitale arenaer men i yrkessamminheng er det vel flere av disse enn det er praktiske yrkergrupper som behøver kunnskapen?

    Det er viktig at elevene får øvelse i digitale verktøy og i bruken av ulike digitale arenaer men mistet/mister vi noe på veien?

    SvarSlett