lørdag 11. februar 2012

Tankeverktøy

Leksjonen om tankeverktøy var etterlengtet. Jeg har lenge hatt lyst til å lære mer om dette, men jeg har aldri tatt meg tid til å sette meg inn i det. Etter å ha jobbet noen år som miljøterapeut i skolen med barn som har diagnoser innen autismespekteret har dette vært et verktøy jeg har savnet å bruke. Digitale tankeverktøy kan hjelpe barna å lage det visuelle systemet / oversikten slike barn ofte trenger for å lære og forstå. For å teste ut et slikt tankeverktøy valgte jeg å bruke Mindomo. Her laget jeg en oversikt over sosiale ferdigheter et tenkt barn kan eller ønsker å lære mer om. Ved å sette det opp i et slikt tankekart kom det tydelig fram hva dette barnet bør jobbe videre med og hva det mestrer.
Tankekartet kan sees her.

Jeg ser også nytteverdien av å bruke dette med "normalfungerende" barn. Digitale tankekart kan brukes til mye; idemuldring som oppstart på fortelling, organisering av faktastoff, oppsett av gruppe oppgave/individuell oppgave osv. Mulighetene er mange. Dette kommer jeg garantert til å bruke i undervisningen framover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar