fredag 24. februar 2012

Digital kommunikasjon vs naturlig kommunikasjon

I følge Bufetat har det skjedd en endring i hvordan barn og unge bruker fritida si. Før var barna ute og lekte, mens de nå sitter inne foran skjermen. Dette kan jeg godt tenke meg stemmer. Bare fra jeg var liten på slutten av 80-tallet og begynnelsen på 90-tallet har det skjedd store forandringer. I alle fall føles det slik når jeg ser ut vinduet. Fotballbanen i byggefeltet er ikke lenger full av barn og gatene er helt tomme. Det hører med til sjeldenheten å se barn i gatene. Professor Sylfest Lomheim er bekymret for at folks økende bruk av sosiale medier samtidig som de sitter mer hjemme skal ødelegge den naturlige kommunikasjonen. I NRKs videoklipp Heller Facebook enn venner sier han at man ikke er sammen med andre mennesker dersom en ikke er fysisk sammen med dem og han skiller mellom det å ha kontakt og det å være sosial. Dette mener jeg er et viktig skille. Sosial interaksjon med andre mennesker krever så mye mer enn kun det å ha kontakt med dem. Det å treffe hverandre, gjøre ting sammen og kommunisere på andre måter enn gjennom skriftlige beskjeder mener jeg er viktig for å kunne skape sosiale relasjoner til hverandre.

Likevel mener jeg at samfunnet er i stadig endring og menneskenes forhold til hverandre endres. De som vokser opp i den nye samfunnskulturen med mye bruk av sosiale medier vil kanskje synes at denne måten å ha kontakt med andre mennesker på er helt normal. Mange av dem vil nok kanskje ikke stille spørsmål ved den, men godta at det er slik det er. Ungdommene som ble intervjuet i klippet virket ikke å dele samme skepsis som Lomheim. De så ut til å ha et positivt syn på bruken av sosiale medier. Argumenter som ble brukt var at det var lettere å snakke med folk, lettere å planlegge arrangement og at det er lettere å få kontakt med andre. Det ble også påpekt at de tilbrakte tid sammen med vennene i tillegg til å ha kontakt på sosiale medier.

Jeg tror ikke kontakt via sosiale medier er så farlig som man kanskje får inntrykk av i videoklippet som er omtalt her. Ikke så lenge den er kombinert med den fysiske kontakten med andre mennesker. Jeg er av samme oppfatning selv at sosiale medier gjør det lettere å avtale sosiale hendelser med venner, samtidig som jeg får opprettholdt kontakt med venner jeg ikke får truffet så ofte som jeg ønsker. Dersom de sosiale mediene brukes som et supplement i kommunikasjonen med andre mennesker, og ikke erstatter den, kan man faktisk se på de sosiale mediene som et hjelpemiddel i kommunikasjonen med andre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar