lørdag 24. mars 2012

Informasjonskompetanse hos elevene

Jeg har ikke lang erfaring som lærer, og den erfaringen jeg har skaffet meg på området om elever og pc har jeg fått fra den 5. klassen jeg er med nå. Disse elevene har måttet finne seg i å bli litt testet innimellom. Før jul ville jeg finne ut hva de gjorde når de fikk et konkret tema eller emne de skulle finne informasjon om. Vi snakket litt felles i klassen om rammene rundt oppgaven - hvor mye informasjon det ble forventet at de fant, hvor lang tid de hadde på oppgaven osv. Jeg sa bevisst ikke noe om hvilke hjelpemidler de hadde tilgjengelig ettersom jeg syntes det ville være interessant å se hvilke hjelpemidler de selv valgte på en slik oppgave. To elever fant fram naturfagsboka, en elev spurte om å få gå på skolebiblioteket og resten av de 20 elevene gikk til datarommet. Av de som gikk på datarommet gikk omtrent halvparten av elevene rett inn på wikipedia og søkte etter informasjonen de trengte der. Resten av elevene søkte i ulike søkemotorer som google eller kvasir. Resultatene av disse søkene varierte veldig. Noen kom inn på gode sider med informasjon av god kvalitet, mens andre valgte å bruke informasjon fra uformelle forum. Likhetstrekket mellom absolutt alle elevene i klassen var at de alle skrev rett av den informasjonen de fant. Hele avsnitt ble skrevet rett av - også urelevant informasjon som fantes i disse avsnittene. Felles var også at elevene kun søkte informasjon på en internettside. Når de hadde funnet noe informasjon om det gitte temaet var dette godt nok. Ferdig! Det var ingen vits i å søke etter andre sider som inneholdt informasjon om samme tema.

I den grad jeg har erfaring på dette vil jeg si meg enig i det som blir skrevet i leksjon 1 om informasjonskompetanse at elevene er flinke til å bruke datamaskinen til å søke etter informasjon, men at de kanskje ikke har like gode ferdigheter i å definere kunnskapsbehoven sitt. Det å være kritiske til kvaliteten på den informasjonen de fant var vanskelig. Og helt ærlig, så synes jeg nok at elever på 5 trinn kanskje ikke er helt modne til dette enda. Jeg vil derfor si meg enig i det som blir sagt i leksjon 1 av informasjonskompetanse at skolen kanskje heller bør fokusere på å gi elevene "konkret trening og støtte til gode praktiske rutinar i læringsarbeidet". Jeg tror at først når elevene elevene har gode metoder for å tilegne seg kunnskap vil de kunne være kritiske til den informasjonen de finner. I mellomtiden må vi som lærere presentere elevene for informasjon som vi mener er av god kvalitet.

1 kommentar:

  1. Jeg er langt på vei enig med deg, Carina. Jeg opplever også at flertallet av elevene på mellomtrinnet går rett til Wikipedia, kanskje via Google. Mange prøver seg på «copy & paste» fra siden(e) de har funnet, eller de oversetter ord for ord fra engelsk. Alt dette til tross for at vi i dager og timer og gjentatte ganger har hatt undervisning og klassediskusjon om kildekritikk.

    Jeg synes likevel at jeg kan se noen elever som klarer dette bedre enn andre. Mitt inntrykk er at disse har fått støtte, hjelp og oppfølging hjemmefra til sin kildekritikk. Disse har jeg kunnet «bruke» i timene som hjelpere for andre elever og det har fungert svært bra. Det viser seg jo at det går på omgang å være «ressurs-elev», ikke alle kan alt til enhver tid!

    Jeg tror at skolen dessverre ikke kan klare å utvikle digital kompetanse hos alle elevene i det tempoet vi ønsker. Hjem og skole må i større grad se seg som ett team hvor partene utfyller/styrker hverandre for å øke læringen, og klassen er også ett team som hjelper og støtter hverandre i og til læring og utvikling.

    PS: Da jeg nylig viste YouTube-siden om bedre søkestrategi, rakk alle (5. kl.) opp handa da jeg spurte om de gjennom den hadde lært noe nytt. Flere har etterpå gjort seg nytte av den kunnskapen som blir vist der.

    http://www.youtube.com/watch?v=B8aYoVpdz8o

    SvarSlett