mandag 24. oktober 2011

Vurdering av foto

Her vil jeg se på ulike komposisjonsmessige virkemidler som er brukt i et bilde hentet fra Internett. Bildet jeg har funnet fram til, er hentet fra FlickrCC, og fotografen har gitt sitt samtykke til at bildet kan brukes av andre, så lenge en oppgir hvor bildet er hentet fra. Fotografen av dette bildet er Parvin og bildet finnes på denne adressen: http://www.flickr.com/photos/55948751@N00/3855512366/

" The greatest treasures are those invisible to the eye but found by the heart. " by Parvin ♣( OFF for a while )

På dette bildet ser vi at fotografen har tatt i bruk flere ulike komposisjonsmessige virkemidler. Motivet han har brukt har sterke farger som gir blikkfang. Det at motivet har to sterke farger, med såpass stor kontrast, gjør at øynene trekkes mot bildet, selv om såpass store deler av bildet er dekket av sterke farger. 


Fotografen har også brukt dybdeskarphet for å fremheve hovedmotivet. Bakgrunnen er uskarp - men det er likevel mulig å se hva som er i bakgrunnen. Det som skal være sentralt i bildet, altså hovedmotivet, blir dermed ekstra framtredende, og er derfor det en ser først når en ser på bildet. 


Videre har fotografen gått veldig nær motivet som skulle fotograferes. Dette fører til at det blir få "uro-momenter" rundt det som skal være hovedmotivet. Det gjør at fokuset rettes direkte mot det fotografen ønsker at den som ser bildet skal se. 


Hovedmotivet er også plassert i forhold til tredjedelsregelen. Dette gjør bildet litt mer spennende å se på enn dersom motivet hadde vært plassert midt på. 


I helhet er dette et bilde som jeg synes det er behagelig å se på. Det gir en følelse av ro, og spesielt trekker øynene mot de brun/røde spettene i midten av blomsten. Som seer føler en også at en kommer veldig nær blomsten, og det er nesten som en kan kjenne lukten av den. 

3 kommentarer:

  1. Et veldig vakkert eksempel og gode tanker rundt valgene som er gjort. Bra! Mvh Dag :)

    SvarSlett
  2. Den tekniske del av bildet, beskriver du veldig flott synes jeg. Selve min tolkning av motivet er som menneske spennende for en ting er hva jeg føler, men klare jeg i min skriftlige utvikling å sette de rette ord på, slik min omverden forstår min tolkning. Gjennom repetisjoner , gir vi os selv og eleven mulighet for å grave dypere i den indre følelses portefølje, for den er iboende og ikke tom.! dette blir vel dybt, men jeg tror at vi skal gi plass for elevens umiddelbare følelse i bildetolkning, dernæst sette fokus på verktøyer som kan hjelpe med forståelsen av komposisjonen, virkemidler osv. Tror vi frigjør positiv energi fra eleven, når vi begynner på deres egne "hjemmebane". God Helg Carina.

    SvarSlett
  3. Hei. Synes du har funnet et fint eksempel hvor fotografens fokus og komposisjonsmessige virkemidler kommer tydelig fram. Du reflekterer godt omkring disse, og peker på flere sentrale valg som fotografen har gjort. Med vennlig hilsen Heidi

    SvarSlett