søndag 6. november 2011

Å jobbe med lydfiler

Det å jobbe med lydfiler var helt nytt for meg - men dette er noe jeg skal fortsette med. Utrolig spennende og utvilsomt lærerikt for elevene. I begynnelsen var det litt vanskelig å sette seg inn i Audacity, men etter mye eksperimentering ble det lettere og lettere.

Gjennom arbeidet med mappeoppgave 2 håper jeg å få flere ideer til hvordan lydfiler kan brukes klasserommet. Jeg er først og fremst miljøterapeut og har derfor allerede sett flere måter lydfiler sammen med bilde kan brukes i arbeidet med barn hvor det kreves en mer alternativ måte for å oppnå læring. Det kan for eksempel være innlæring av bokstaver hvor man leser inn bokstavlyden og samtidig viser bilde av bokstaven. En kan for eksempel lage en filmpresentasjon i Picasa. For elever uten språk eller med begrenset språk kan en også lage en filmpresentasjon med bilder av de ordene en vil at barnet skal lære, og hvor ordene blir lest inn og vist sammen med det enkelte bildet. Lydfiler sammen med bilder kan også være ideelt i arbeidet med elever som har store hull i begrepsforståelsen. Ideene til denne gruppen elever er mange, men jeg håper som sagt å kunne tenke på flere måter å bruke dette hjelpemiddelet i undervisningen av klasser.

2 kommentarer:

  1. Hei =)
    På min forige skole arbeidet jeg i en klasse hvor en av elevene ikke hadde muntlig språk. Vi hadde tilgang på et program med enkle figurer for alle mulige dagligdagse hendelser og gjenstander.
    Programmet kunne også kombineres med lyd blandt annet i en maksin tilsvarende et nettbrett. Gjennom denne digitale platformen kunne eleven kommunisere med lyd med sine medelever =)

    Fantastisk bruk av fantastiske hjelpemidler =)
    Programmet heter Bordmaker og er en internasjonalt akseptert programvare for visuell støtte til de som måtte trenge det. Desverre er lisensen til programmet forholdsvis dyr =(
    -Stian-

    SvarSlett
  2. Hei Carinah!

    Du beskriver bruk av lydfiler på en spennende og inspirerende måte. Jeg tror at ved å jobbe med flere sanser vil man kunne få et raskere resultat.

    Jeg jobber med norskopplæring for voksne innvandrere og kommer til å bruke lyd på en liknende måte som du beskriver i innlegget over.

    *Birgitte*

    SvarSlett