lørdag 22. oktober 2011

Bilder - komposisjonsmessige virkemidler

Det finnes ulike komposisjonsmessige virkemidler som kan tas i bruk for å oppnå den stemningen eller inntrykket en ønsker at bildet skal formidle. Jeg vil her prøve å vise noen av disse virkemidlene, samtidig som jeg vil prøve å reflektere over hvilke av disse virkemidlene jeg synes virker best for å få motivet til å stå fram slik jeg ønsker. 


Dybdeskarphet: 


På dette bildet er forgrunnen skarp, mens bakgrunnen er gjort uskarp. Hovedmotivet her blir sådan hundekjeksen. Noen vil kanskje være uenige med meg, men jeg liker dette bildet veldig godt. Det får bakgrunnen til å virke litt spennende og mystisk. Men det kan oppleves som litt "stressende" å se på et bilde hvor så mye av bildet er uskarpt. 
Samme motiv som over. På dette bildet er det forgrunnen som er uskarp, mens bakgrunnen er skarp. Dette endrer hovedmotivet, som nå er naustet. Den uklare forgrunnen gir liv i bildet - noe jeg synes er flott på landskapsbilder. Jeg synes ofte landskapsbilder har en tendens til å bli litt kjedelige. 


Lys: 
Lyset har også innvirkning på hvordan motivet blir framhevet. 
Dette bildet er tatt i motlys, noe som gjør at motivet havner i skyggen. Bildet er tatt rundt etter midnatt en sommerdag i Troms. Dette bildet gir inntrykk av at det er skumring, noe som ikke er tilfellet. Men bildet gir likevel en fin stemning, og personen på bildet blir ikke framtredende, men en naturlig del av bildet. 
Dette bildet er tatt på samme sted som forrige bilde, og på omtrent samme tidspunkt. Her kommer lyset fra sida, noe som gjør at motivet blir opplyst. Vi får også med de ulike fargene i sanden, noe som gir bildet liv og dybde.


Avstand fra motivet:
Ved å gå nær det motivet en skal ta bilde av unngår en mye tomrom rundt motivet. Dette gjør at man unngår forstyrrelser, og man oppnår mer kontakt med motivet på bildet. 
Dette bildet er tatt på et stykkes avstand fra motivet. Her ser en at det er kommet inn flere momenter som skaper uro i bildet. Man føler heller ikke at det oppnås veldig god kontakt med motivet heller, slik som man gjorde på bilder over. Bildet blir egentlig ganske kjedelig. 




Hvilke komposisjonsmessige virkemidler en velger å ta i bruk avhenger veldig av hva man vil med bildet. Det som er et godt virkemiddel på ett bilde, kan ha en dårlig innvirkning på et annet. Jeg tror det er viktig for litt uerfarne fotografer (som meg selv) å prøve seg fram med ulike virkemidler på forskjellige type bilder. Bruk gjerne flere ulike virkemiddel på ett og samme motiv. På de bildene som jeg har brukt i dette innlegget, har jeg prøvd meg litt med å gjøre både forgrunn og bakgrunn uskarp. Dette gav to helt ulike bilder, og to ulike hovedmotiv. Jeg likte begge bildene godt, men jeg tror det er viktig å være klar over hva en ønsker å ha som hovedmotiv før en tar bildet. 


Ved å bruke lyset på ulike måter kan man også oppnå veldig forskjellige resultat med ett og samme motiv. Lyset er med på å skape en stemning, og dette er det lurt at fotografen benytter seg av. Selv synes jeg det er vanskelig å vite hvordan resultatet av bilder tatt i motlys blir, og ofte ender jeg opp med å trykke mye på innstillinger jeg ikke vet mye om, før jeg endelig ender opp med et resultat jeg er noenlunde fornøyd med. Men jeg tror nok at for mer erfarne fotografer, kan det å ta bilder i motlys gi en veldig fin effekt og få fram en flott stemning i bildet. 


Til slutt eksperimenterte jeg litt med avstanden fra motivet. Her var det ikke tvil. Å gå nær motivet (når det er snakk om mennesker eller dyr) gir absolutt de beste bildene - synes jeg da. Når jeg gikk nær motivet jeg skulle ta bilde av, følte jeg at bildet gav meg god kontakt med motivet. Det var heller ikke noen urolige momenter i bakgrunnen som stjal noe av fokuset fra motivet. 

3 kommentarer:

  1. Nydelige bilder du har tatt, fantastisk flott natur!

    *Birgitte*

    SvarSlett
  2. Sier meg enig med Birgitte, det er virkelig flotte bilder. Jeg liker også svært godt bilde (ne) av hundekjeksen. Og du har gode tanker om hva du har gjort. Bra! Mvh Dag :)

    SvarSlett
  3. Jeg har kommentert henrikjs innlegg om bildekomposisjon. Spennende å se andres måter å redigere bilder på. Her kan du lese hans interessante innlegg, samt min kommentar.
    http://henrikjdk.blogspot.com/2011/10/bilde-komposisjon.html?showComment=1321833330220#c1465091346965684209

    SvarSlett