onsdag 12. oktober 2011

Digitale tekster, plagiat og hvilke utfordringer vi står overfor i skolen

En gang innimellom hører vi om det i media - plagiat. En eller annen forfatter blir beskyldt for plagiering av en annen forfatter. Ofte ender disse beskyldningene i en rettssak. Så alvorlig blir heldigvis ikke utfallet i skolen, men på universitets- og høyskolenivå regnes plagiering som juks og kan føre til utestengning og utsatt rett til eksamen. På videregående nivå vil plagiat på eksamen føre til strykkarakter. Som det står nevnt i oppgaveteksten gjør digitale tekster at plagiat er enklere nå enn før, og dersom en ikke har programmer som er "trent" til å avsløre plagiat, kan det være vanskelig å oppdage dette. Jeg synes det er fint at denne type programmer blir brukt når oppgaver skal rettes. Dette kan kanskje gjøre at elevene engasjerer seg det lille ekstra for å referere til de kildene de bruker. 

Er plagiat et problem i skolen? Vel, jeg synes det er vanskelig å svare på dette uten å rydde litt opp i begrepet. Slik jeg ser det, er det to former for plagiat. De elevene som uvitende driver med plagiat fordi de rett og slett ikke kan nok om hvordan man refererer og når man skal referere, og de som vet akkurat hva de driver på med, men simpelthen gir blaffen. Den første gruppen kan vi som lærere lett gjøre noe med. Disse elevene trenger trening i å referere, og jeg tror det er viktig å starte dette så tidlig som mulig. De aller fleste elevene tilhører nok denne gruppen, og ved å trene intensivt på å referere til de kildene vi bruker i skolearbeidet kan vi unngå mange tilfeller av plagiering. Den gruppen som kan være et problem, derimot, er den andre gruppen som ble nevnt - de som ikke bryr seg om at de driver med plagiat. Jeg tror nok at hovedvekten av disse elevene/studentene finnes i ungdomsskolen og oppover. Hvor mange det er som tilhører denne gruppen vet jeg ikke, men jeg har vanskelig for å tro at det er en veldig stor gruppe. Derfor synes jeg det er dumt dersom denne gruppen skal være nok til at vi skal si at plagiat er et problem i skolen, i og med at de aller fleste elevene refererer (ut fra de forutsetningene de har) til de kildene de bruker. 

Slik som jeg ser det, gir ikke plagiat de helt store utfordringene i skolehverdagen. Det læreren kan gjøre, er som tidligere nevnt å gi elevene et godt grunnlag for hvorfor og hvordan man refererer. Etterhvert kan læreren også gå inn på Åndsverkloven, og forklare litt om lovverket rundt plagiat. Resten er egentlig opp til elevene selv - mener nå jeg. De skal da være godt utrustet til å kunne referere til de kildene de bruker. Dersom de ikke gjør dette blir det et valg som de selv har tatt, og får da ta de eventuelle konsekvensene av dette valget. Dette høres kanskje litt brutalt ut, men vi som voksne kan ikke ta alle valgene for elevene, de må lære seg å skille mellom rett og galt. Dette er en del av det å modnes og bli voksne. 

2 kommentarer:

  1. Jeg er enig i det du skriver om at det er to former for plagiat. Jeg jobber i småskolen (1.-4-trinn) og starter med en litt større oppgave om et tema på 4.trinn. Allerede før dette må vi snakke med elevene om at det ikke er greit å skrive av en faktatekst. Vi må oppfordre dem å lese teksten godt og deretter skrive det de husker og det lærte av å lese den.

    SvarSlett
  2. Helt enig i det du skriver Marit. Og spesielt viktig synes jeg det siste du skrev - om at de ikke skal skrive rett av en faktatekst (også selv om den blir henvist til). Jeg har skrevet litt om dette i en kommentar til Birgitte i hennes studieblogg. Her er det kommet i gang en fin diskusjon rundt dette med plagiering og kopiering. Birgittes innlegg og diskusjonen rundt dette kan leses på: http://birgitkr.blogspot.com/2011/10/kopiering-og-plagiat.html?showComment=1321921901221#c670301359979135163

    SvarSlett