lørdag 22. oktober 2011

Plassering av motiv på bilde

Jeg har aldri drevet noe særlig på med bilder - ikke fordi jeg ikke har hatt lyst, men rett og slett fordi jeg ikke har  hatt nok kunnskaper om dette. Gleden var derfor stor når jeg så at det kom en leksjon om bilder. Det er ikke til å benekte at dette var en tung leksjon å komme gjennom. Det meste var helt nytt. Oppgaven jeg tar utgangspunkt i her bestod i å reflektere over motivets plassering på et bilde. Vi skulle også bruke Picasa og Picnik til å beskjære bildene. Jeg valgte å ta utgangspunkt i to bilder av en ekornape som hører til i Kristiansand Dyrepark:



På dette bildet er motivet plassert på midten av bildet, mens det på neste bildet er plassert i forhold til tredjedelsregelen: 




Jeg liker best det siste bildet. Grunnen til dette er at at hovedmotivet kommer mer i fokus, og det er lite forstyrrende elementer rundt. 


Jeg brukte Picnik til å beskjære bildene slik at de ble kvadratiske: 


                                       


Etter at jeg beskar bildene liker jeg veldig godt det første bildet, det som i hadde motivet plassert på midten. Mange av uromomentene som opprinnelig var på dette bildet er nå borte. Det gjør det lettere å fokusere på det som er hovedmotivet. Bilde nr 2 føler jeg ble litt kjedelig nå. I utgangspunktet hadde dette bildet et tre helt ute på venstre side, som var med på å gi bildet litt farge og liv. Nå er dette borte, og det som er igjen blir nå noe livløst. Likevel, liker jeg fortsatt godt når motivet er plassert i forhold til tredjedelsregelen. Det gjør, i følge meg, at bildet ikke blir så forutsigbart. 

2 kommentarer:

  1. Jeg er litt overrasket når du sier du ikke har drevet noe særlig med bilder, det ser ikke slik ut fra eksemplene her. Jeg håper det ikke bare blir lyd fra nå av men at du også fortsetter med foto! Mvh Dag :)

    SvarSlett
  2. Plasseringen av hovedpersonen i et bilde er svært sentralft for å vise den som ser hva du ønsker og ha fokus på og hvilke følelser du ønsker og formilde :) Jeg synes at det kvadratiske bildet hvor apekatten er plassert i henholdt til tredjedelsregelen setter best forkus på det jeg tor du ønsker og ha som hovedfokus,

    SvarSlett