torsdag 29. september 2011

Skolerelaterte nettsteder som en del av undervisningen

Da jeg gikk i grunnskolen, var bruk av datamaskiner på vei inn i skolen. Det var likevel begrenset med nettsteder og programmer til bruk i undervisningen i forhold til det som finnes i dag. Da jeg leste oppgavebeskrivelsen til øvingsoppgave 1 i leksjonen om «Tekst» kjente jeg en liten frustrasjon vokse. «Jeg kjenner jo ikke til slike nettsteder. Hvordan skal jeg da finne fram til slike på nettet når jeg ikke har noen navn å søke på?». Som dere sikkert skjønner er min erfaring med slike nettsteder begrenset.

Jeg ble positivt overrasket over alle resultatene som kom opp da jeg begynte å lete litt på nettet. Jeg fant fram til flere sider som jeg kunne tenke meg å bruke i undervisningen. Særlig utmerket matematikk.org og lokus123.no seg. Jeg var også inne på en av de sidene som ble omtalt i leksjonen – Gråheia mysteriet, en skjelettfortelling laget av elever på Eberg skole i Trondheim. Jeg tror nok at slike nettsteder kan være gode å bruke i skolen. Bruk av datamaskiner og Internet kan være en fin måte å variere undervisningen på. Variert undervisning er, slik jeg ser det, viktig for at elevene skal få et godt læringsutbytte. Å få jobbe med oppgaver på datamaskiner kan være et godt avbrekk fra blyant og papir. Jeg har mange ganger sett at elevene liker når vi tar i bruk andre redskaper enn vanlig tavleundervisning. Mange av de elevene som ofte er umotiverte og sitter bak i et hjørne og holder på med andre ting, ser plutselig opp fra pulten og deltar aktivt i undervisningen. På den andre siden kan det gjerne være andre elever som faller litt fra. Slik vil det alltid være, og det er derfor viktig å variere undervisningen.

Ved å bruke nettsteder i undervisningen, vil elevene få brukt det de kan på andre måter enn de ville gjort ellers. Noen av de nettstedene jeg fant brukte i tillegg til tekst lyd og bilde som kilder til informasjon. Av erfaring vet jeg at enkelte elever lærer best gjennom det visuelle, mens andre responderer bedre gjennom det auditive. Nettstedene kan brukes som repetisjon av allerede gjennomgått stoff, men enkelte nettsteder kan også brukes til å gjennomgå nytt stoff også. For mange elever tror jeg dessuten at det vil være motiverende å få bruke data innimellom, og jeg tror at mange elever vil oppleve mange av nettstedene som finnes der ute som kjekke og inspirerende.

2 kommentarer:

  1. Gøy å lese om dine tanker angående skolerelaterte nettsteder. Det finnes mye bra der ute, er bare å finne det... Jeg har brukt lokus123 i undervisningen ved et par anledninger, med veldig positivt utfall.
    *Birgitte*

    SvarSlett
  2. Etter å ha lest ditt utmerket innlegg, blir jeg mer og mer overbevist om viktigheten av å finne rette nettsteder på rette tidspunkt. Jeg mener vi skal treffe slike "ressurs" valg i løpet av skoleåret, og senest før skoleåret slutter. På nettet kommer der til å eksistere flere og flere ressurser, men av pedagogiske/didaktiske grunne bør vi satse på noe som er rimelig kjent for oss, og holde oss til valgte sted i et skoleår av gangen. God søndag!

    SvarSlett