søndag 20. november 2011

Bruk av regneark i undervisningen

Jeg er rimelig ny i lærerfaget og jeg skal helt ærlig si at tanken på å bruke regneark i andre fag enn matematikk ikke har slått meg i det hele tatt. Før dette delemnet hadde jeg få kunnskaper om regneark. Det jeg kunne, hadde jeg fra videregående skole. Ettersom jeg arbeidet meg gjennom øvingsoppgavene etter forrige leksjon merket jeg at det var mye som var glemt. Men nå, etter å ha jobbet en del med regneark, ser jeg flere muligheter.

Fagene jeg har dette skoleåret er norsk, matematikk og musikk. Under vil jeg kommentere hvordan regneark kan brukes i disse fagene.

Matematikk:
Her er mulighetene med regneark mange. På 5. trinn har vi akkurat gjort oss ferdige med kapittelet om statistikk. Det ville vært optimalt å bruke regneark i dette kapittelet. Videre kan regneark brukes som utgangspunkt for en prosjektoppgave i matematikk. Bruk av regneark i matematikk er en flott måte å få elevene til å finne andre måter å komme fram til svaret på. Her kreves det at elevene ser sammenhengen mellom flere av svarene og at flere regneoperasjoner kan være nødvendige for å komme fram til riktig svar. Jeg har ikke vært flink til å bruke regneark i matematikkundervisningen, men ser helt klart at dette kan ha stor nytteverdi for elevene. Ikke bare må elevene ofte tenke på en annen måte - mange elever vil dessuten se på dette som en stor motivasjonsfaktor og en kjekkere måte å jobbe med matematikk på. Tror jeg da.

Norsk:
Som sagt hadde jeg ikke tenkt på muligheten til å bruke regneark i norskfaget. Nå i høst har vi på 5. trinn jobbet med å øke leselysten hos elevene og vi har begynt på en bokorm som blir lenger og lenger for hver bok elevene leser. Kanskje kunne vi i denne forbindelse også brukt regneark for å føre en statistikk over antall bøker hver elev leser og hvor mange sider han/hun har lest.

Musikk:
Dette synes jeg er et vanskelig fag å finne ut hvordan regneark kan brukes. Dette har kanskje noe med at dette faget er inndelt i komposisjon, lytte og musisere, og det er generelt lite "jobbing" i dette faget. Men ikke vet jeg. Kanskje det er noen som har gode ideer til hvordan regneark kan brukes i musikk. Jeg tar i mot alle forslag med takk.

2 kommentarer:

  1. Hei. Det høres flott ut å kunne prøve dette i hverdagen som lærer. Foreløpig er ikke jeg kommet så langt, men gleder meg til jeg står i et klasserom, med mulighet til å benytte noe av det vi har lært på dette studiet. Synes det høres bra ut at du ser flere muligheter til å benytte regneark i andre fag, tror helt sikkert ideen i norsk ville fungert bra. Da kunne dere jo fremstilt dataene ved hjelp av ulike diagrammer, og fått flott og oversiktlig informasjon.

    SvarSlett
  2. Jeg underviser også 5. klasse i musikk, og må si meg enig at det er vanskelig å finne ut hvordan man kan bruke regneark i dette faget. Jeg var innom læreplanene for å se om jeg kunne finne noe der som kunne hjelpe meg med å finne svar på dette, men det var vanskelig å finne noe. Jeg har tro på at regneark er et godt hjelpemiddel i undervisningen, og når det gjelder leselystprosjektet deres kan det nok være spennende for elevene å se diagrammer av hvordan utviklingen deres er. Dersom de får se diagrammer vil det være med på å konkretisere tallene slik at det ikke bare er tall. Man får se litt hva disse tallene står for. Lykke til videre med leselystprosjektet!

    SvarSlett