lørdag 14. april 2012

Mine erfaringer med bruk av animasjon i skolen

Jeg har i flere innlegg nevnt en oppgave i engelsk jeg har gjennomført med min 5. klasse. Jeg tenkte at jeg i dette innlegget skulle fortelle litt om gjennomføringen og mine erfaringer og tanker i ettertid.

I klassen jeg har er de 21 elever, og flere av elevene har diagnoser som gjør skolehverdagen vanskelig. Det er derfor en utfordring å lage et opplegg hvor alle elevene får et godt læringsutbytte. Generelt sett er denne klassens hovedstyrke på det praktiske, så jeg ønsket derfor å lage et opplegg hvor de fikk tatt i bruk de sterke sidene sine. Valget falt dermed på animasjon - noe jeg regnet med at de kom til å synes var spennende og nytt. Jeg bestemte meg for å bruke engelskfaget som utgangspunkt. Jeg gjorde oppgaven så enkel og åpen som mulig, slik at elevene i størst mulig grad fikk bruke fantasien sin, samtidig som de ble holdt innenfor visse rammer. Oppgaven ble dermed at de skulle skrive et eventyr på engelsk. Hele gruppa skulle samarbeide om dette. Når de var ferdige med eventyret skulle de ta utgangspunkt i dette og utarbeide et enkelt manus for filmen. De fikk utdelt et ark med tomme ruter hvor de skulle tegne og skrive (i korte trekk) hvordan de  tenkte å framstille filmen. Når manuset var godkjent var det tid for å lage kulisser og andre ting de trengte. Her ble det blant annet brukt tegninger, kitt, lego og leketøyfigurer. Vi hentet digitale fotoapparat fra hele skolen og startet dermed fotograferingen. De aller fleste gruppene fikk tatt gode bilder på første forsøket. Det var bare en gruppe som ikke helt fikk med seg at kameraet måtte stå i ro mellom hvert bilde, så de måtte ta et par scener om igjen. Da bildene var ferdig tatt tok vi turen til datarommet hvor elevene la inn bildene sine på PC. Jeg hadde valgt å bruke MovieMaker til å lage filmene i, ettersom dette er et lett program å bruke og å sette seg inn i. Det var elever som hadde erfaringer med dette programmet på omtrent alle gruppene, så det var ikke mye informasjon jeg trengte å gi om dette. Jeg valgte å la elevene selv få prøve seg fram. De gruppene som synes det var vanskelig fikk litt veiledning før de startet, men som barn flest tok de poenget med programmet kjapt. Gruppene samarbeidet godt om hvordan de ville ha filmen og alle hadde sine meninger om hvordan det skulle gjøres. Dette fikk i gang en god diskusjon hos elevene hvor de fikk prøvd ut ulike løsninger før de bestemte seg for et resultat.

I ettertid føler jeg nok at opplegget ble litt vaklende fra min sine, men jeg tror ikke elevene merket noe til dette. De virker godt fornøyde både med opplegget og ikke minst resultatet. Etter ønske fra klassen har vi nå samlet alle filmene på en DVD som alle elevene har fått ett eksemplar av hver. Før de fikk utdelt DVD'en hadde vi "premiere". Da samlet vi alle elevene i skolens kinosal og klassen fikk se alle filmene som ble laget.

Da jeg informerte elevene om oppgaven ble nok kanskje fokuset mitt rettet litt for mye mot selve animasjonsfilmen at jeg glemte bort å sjekke at elevene faktisk visste nok om sjangeren eventyr til å kunne skrive et. Det var derfor ikke alle tekstene som hadde eventyrpreget. Jeg valgte å se bort fra dette ettersom det ville ta for lang tid å gjøre store forandringer på teksten. Fokuset her var at elevene skulle skrive en tekst på engelsk som de etterpå skulle lage animasjonsfilm av.

Dette har vært en lærerik oppgave både for meg og elevene. Jeg kommer garantert til å bruke animasjon i læringsarbeidet igjen, men jeg vil da være tydeligere i forhold til hva jeg forventer av resultatet. Kanskje vil jeg involvere flere fag i samme film. Men alt i alt har dette vært en god opplevelse.

1 kommentar:

  1. Når eg leste igjennom dette innlegget vart eg litt glad. Gjennom heile dkl studie har eg hatt ein følelse av at ein ikkje er så flinke å snakka om kva som gjekk galt/funka mindre bra når ein prøve ut undervisnings opplegg på ein klasse. Du skriv om erfaringane du har gjort deg ved bruk av animasjonfilm i engelsk på 5.trinn. Du viser et engasjement i forhold til dine elevar, men som du sjølv nevner så var ikkje fokuset ditt godt nok retta mot om elevane hadde kompetanse på eventyrsjangeren. Eg meinar det er viktig å kunne reflektere over kva som var bra og mindre bra og kunne sei det høgt. Det å feila er vel kanskje den beste måten me lære på, feila gjev oss tankar om korleis me kan forbetre dette til neste gong..

    Takk for at du brakte ting som ikkje funka på banen, godt å sjå nokon tørr å snakke om det.. det er noko eg har sakna i dkl studie

    SvarSlett