onsdag 18. april 2012

Glogster

Glogster er et gratis verktøy hvor man kan lage en slags veggavis på nettet. Programmet kan brukes i alle fag og er et fint presentasjonsverktøy for elevene i etterkant av et prosjekt eller en oppgave. Det har vært en del fokus på wiki i studiet, og en presentasjon i Glogster kan være et fint supplement til konkrete tema som er presentert i wikien. I Glogster kan elevene legge inn både linker til andre nettsteder og film/lydklipp, og de kan dermed henvise til det de har skrevet i wikien. I tillegg kan de legge inn bilder i veggavisen. Eksempler på slike veggaviser kan dere se her.

Et eksempel på oppgave i RLE på 5. trinn hvor vi tar i bruk Glogster:
I Kunnskapsløftet står det at elevene etter 7 trinn i RLE skal kunne nytte digitale verktøy til å søke informasjon og lage presentasjoner. De skal også jobbe med de største religionene; kristendom, jødedom, islam, buddhisme og hinduisme. I den forbindelse vil elevene få i oppgave å lage en presentasjon av hver sin religion i klassens wiki (jeg forutsetter her at klassen har en egen wiki). Klassen deles i fem grupper, og hver gruppe tildeles en religion de skal jobbe med. På forhånd vil vi snakke i klassen om hvilken informasjon om religionene det vil være naturlig å ta med. Elevene skal bruke internett og bøker for å finne den informasjonen de trenger. Læreren går inn og veileder i forhold til bruk av kilder. Når gruppene er ferdige med sin presentasjon av religionen i wikien skal de i gang med å forberede den muntlige presentasjonen. Her skal de bruke Glogster og lage en nettbasert veggavis. I denne veggavisen skal de lage linker til wikien om de temaene innen "deres" religion som de ønsker å legge vekt på i den muntlige presentasjonen. Videre skal de lete på YouTube eller andre steder på nettet etter videoer som det kan være naturlig å vise klassen. Veggavisen skal også inneholde bilder til å illustrere det de ønsker å snakke om.

Jeg tror at det vil bli mer spennende for de som skal sitte å høre på den muntlige framføringen dersom det blir brukt en slik veggavis. Fokuset vil da bli dratt mot det som skjer framme i klasserommet, og de vil forhåpentligvis få et bedre læringsutbytte. Videre tror jeg også at elevene selv synes at det blir kjekkere å forberede en framføring dersom de får bruke et slik presentasjonsverktøy. I de årene jeg har jobbet i skolen har jeg sett at elevene liker godt å få lov å pynte og organisere, og jeg tror derfor at de vil få en fin diskusjon i gruppa om hvordan de ønsker å ha den muntlige framføringen ettersom veggavisen henger nøye sammen med framføringen.

1 kommentar:

  1. Desverre får jeg bare beskjed om at "Glogster is over capacity - Don't worry, we're on it! Be back shortly" når jeg åpner linken din. Men det du skriver høres utrolig flott ut! Kjenner dette er noe jeg vil teste ut med klassen min.

    Synes du har laget et bra opplegg som med Glogster kan fremme motivasjon for læring. Liker godt at du poengterer viktigheten av veiledning for kildekritikk.

    Tenker denne typen kreativt arbeid elevene fremviser vil lette jobben med å stå foran klassen å fremføre. De får muligheten til å lage noe stilig (men faglig) som de kan være stolte av å vise frem, og en følelse av at tilhørernes øyne faller på andre ting en dem selv hele tiden. Pass bare på at pyntingen ikke tar overhånd!

    SvarSlett