fredag 13. april 2012

Framtidens teknologi i et læringsperspektiv

I en avisartikkel fra Aftenposten (Tømte, 2007) skrives det at gutter ofte er av den oppfatningen at det ikke er kult å være skoleflink, og at de derfor kan velge bort skolen. Dette er en påstand jeg kjenner igjen på den skolen jeg jobber. Jeg har vært innom en del av klassene regelmessig, og ser at de elevene som er mest umotiverte for skolearbeid som oftest er gutter. Det er vanskelig å finne oppgaver og undervisningsmetode som fenger disse elevene. Tømte sier videre i artikkelen sin at en måte å få guttene mer interessert i skolen på kan være å ta ungdomskulturen inn i skolen. I denne sammenheng nevner hun spesielt dataspill. Jeg er til en viss grad enig i at dataspill kan være et godt hjelpemiddel i skolen. Grunnen til at jeg bare til en viss grad ser på bruk av dataspill i skolen som positivt, er at det stiller store krav til læreren. Dersom det skal være noe poeng i å la elevene bruke dataspill i skoletiden må man vite at elevene får et faglig utbytte av det. Det å finne fram til gode dataspill som fenger elevene samtidig som de får et godt faglig utbytte av det krever god innsikt i den omfattende verdenen av dataspill. Læreren må ha satt seg godt inn i de spillene som blir presentert for elevene slik at det på fårhånd kan defineres gode mål for spillingen. Dette tror jeg majorieten av dagens lærerere vil ha problemer med, ettersom det vil ta mye tid å sette seg inn alt dette. Lærerne i dag har mange arbeidsoppgaver, og de aller fleste lærere vil si seg enige i at de i perioder føler at de "drukner" i arbeid. Å bruke tid til å sette seg inn i dataspill vil nok derfor for de fleste bli nedprioriert. Men de som likevel bruker tid på å finne fram til gode og læringsrike dataspill vil nok utelukkende se de positive sidene ved bruk av slike midler i skolen.

Men det er ikke bare dataspill som kan være et godt hjelpemiddel for å vike fra den vanlige tavleundervisningen etterfulgt av oppgaver. De siste ukene har jeg prøvd ut et prosjekt i engelsk hvor elevene skal jobbe i grupper. Sammen skal de skrive et eventyr på engelsk, og dette eventyret skal det lages en animasjonsfilm av. Responsen på en slik oppgave var utelukkende positiv. De elevene som vanligvis melder seg ut av gruppearbeid deltok aktivt i produksjonen av eventyret, og de fikk virkelig vist sine engelskkunnskaper samtidig som de utvidet ordforrådet sitt. Grammatikk fikk de også øvd på gjennom setningsoppbygging. Dette prosjektet ble så godt mottatt av elevene og da jeg fikk se resultatet av de siste ukenes arbeid ble jeg overbevist om at dette var en god måte å jobbe på. Animasjonsfilm kan brukes i alle fag, og vil nok være med på å gjøre de fleste tema mer interessante for elevene.

______________________________________________________________________________

Tømte, C (2007). Dataspill inn i skolen, Aftenposten, nr 18/12/07 [internett] http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2158740.ece#.T4hBt6tUzUM

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar