lørdag 31. mars 2012

Kildekritikk

Kildekritikk er for mange elever veldig vanskelig å forstå. Jeg har flere ganger prøvd å forklare elevene mine på 5. trinn  hvorfor vi skal være kritiske til mye av det vi finner på Internett, og som oftest tror jeg de ser poenget. Likevel ser jeg gang på gang at når de skal svare på en oppgave jeg har gitt dem går de inn på den første og beste internettsiden de ser, og skriver ordrett ned all informasjon de finner her.

Nettstedet All about explorers er et nettsted som tar sikte på å gi elevene trening i nettopp dette med kildekritikk. Det er helt sikkert flere måter å bruke et slikt nettsted i undervisningen på, men jeg kunne tenkt meg å bruke denne siden som en introduksjon til kildekritikk. Uten at elevene vet at vi skal jobbe med kildekritikk vil jeg be dem om å gå inn på spørsmålene til en av oppdagerne som er presentert, for eksempel Christopher Columbus. Videre vil de få beskjed om å følge linkene til informasjon om den valgte personen, og lese den informasjonen som er presentert. De skal også svare på spørsmålene. Når elevene har funnet svar på spørsmålene tar vi en felles gjennomgang. Jeg kan tenke meg at det er mest sannsynlig at de aller fleste av elevene bare har valgt den første av de to linkene, og dermed kommet inn på den linken som inneholder en del feil informasjon. De vil dermed ha feil i svarene sine. På bakgrunn av dette vil vi ta en diskusjon i klassen på hva en kunne gjort for å unngå å få feil informasjon, og vi ville snakket litt videre om hvilke typer internettsider som mest sannsynlig gir den mest riktige informasjonen. Ved å gjøre det på denne måten vil elevene selv få erfare hvor lett det er å bli utsatt for uriktig informasjon, og det vil forhåpentligvis få i gang en begynnende refleksjon rundt dette med kildekritikk.

2 kommentarer:

  1. Dette hørtes spennende ut. Om du gjennomfører denne læringsøkten, må du blogge om resultatet. Ellers fant jeg disse punktene på ung.no som kan brukes som rettesnor i arbeidet med å utvikle elevenes informasjonskompetanse:

    1. Hvem står bak nettsiden?

    2. Hvorfor er nettsiden etablert/startet?

    3. Hvordan ser nettsiden ut?

    4. Kan du få informasjon fra andre kilder?

    Disse punktene er utdypet med underpunkter. De kan du/dere lese på

    http://www.ung.no/nettvett/329_Sjekkliste_for_kildekritikk.html

    Kanskje kunne du brukt disse sjekkpunktene i det videre arbeidet? En plakat med punktene kunne for eksempel henges opp i klasserommet. Så kan elevene bruke punktene aktivt når de arbeider med informasjonssøk på nettet.

    SvarSlett
  2. Du er inne på en god begynnelse , og en viktig faktor at du gir alle en felles opplevelse av kildekritikk som en stor del av elevens læringsrom. Tror mye på den kollektive læringssituasjon i denne sammenheng, elevenes muntlige tolkninger/forståelser gir et bredt bilde av den virkelighet alle deltar i. Dette skal gi dypere forståelse for mangfoldigheten og risikoen i den store digitale verden.
    Noe av den tid vi brukte i min ungdom på å gå på biblioteket, bør vi vil bruke noe av tiden på kildekritikk!??

    Bastrup

    SvarSlett