søndag 25. mars 2012

Netvibes

I leksjon 2 om informasjonskompetanse fikk vi i oppgave å opprette en konto hos informasjonsnavet Netvibes. Her skulle vi legge inn en del RSS-strømmer og noen småprogram. Det var ikke noe problem å legge inn verken RSS-strømmene eller småprogrammene. Men da jeg kom tilbake til framsiden, synes jeg det så veldig rotete ut. Jeg prøvde så godt jeg kunne å rydde opp litt på siden ved å flytte litt på ulike elementer, men følte fortsatt at jeg satt uten oversikt over siden. Totalt kaos! Jeg fikk ikke helt tak i hvordan dette i det hele tatt kunne være praktisk å bruke. Irritasjonen steg, og jeg kjente at jeg overhodet ikke var imponert over Netvibes. Jeg klapset sammen dataen, og fant på noe annet i stedet.

Men det skal innrømmes at jeg takler dårlig å måtte innse at det er noe jeg ikke forstår eller klarer. Netvibes var derfor på hjernen hele resten av den dagen. Da kvelden kom, hentet jeg fram pc'en igjen og fant fram Netvibes. Hva om jeg slettet noen av alle de RSS-strømmene og småprogrammene jeg hadde lagt inn? Jeg slettet alle de tingene jeg visste ikke kom til å bli brukt - og plutselig satt jeg igjen med en langt mer oversiktelig side med mye informasjon som jeg følte var relevant for meg. Jeg fikk også koblet Facebook, mail og You-Tube opp mot Netvibes. Videre la jeg til noen andre RSS-strømmer som jeg ville ha med. Jeg innser nå at Netvibes er et veldig godt hjelpmiddel for å slippe måtte klikke seg inn på alle slags sider for å sjekke diverse informasjon. Nå ligger all informasjon jeg trenger på en og samme side. Jeg har fått gjort Netvibes-siden min om til startside, så nå kommer den automatisk opp hver gang jeg logger meg på Internett. Fantastisk.

1 kommentar:

  1. Takk for at du deler din frustrasjon med hensyn til redigering av Netvibes, og hvordan du løste utfordringen. Jeg hadde lignende erfaring, og din framgangsmåte ble et godt råd til meg.

    Nå i ettertid ser jeg at dette er noe jeg kommer til å ha glede av. Selv om jeg som lærer nok ikke kommer til å forlange at elevene mine i barneskolen oppretter en Netvibes-konto, kommer jeg til å undervise om RSS. Da kan eventuelt elevene bruke dette hjemme selv, spørre mer om det til foresatte, eller kanskje også hjelpe foresatte i gang med en RSS-tjeneste.

    SvarSlett