torsdag 22. september 2011

Misbruk av skolensdatautstyr - dataansvarliges ansvar?

Som fersk dataansvarlig på den skolen jeg jobber, ønsket jeg å skrive et innlegg om dette. Jeg vil henvise til utdraget fra forumtråden på s. 6 i leksjonen "Digital plattform". Her skriver en elev at dataansvarlig burde ha kunnskap nok til å sette opp et AD og på denne måten rettighetsstyre elev-gruppen. Det kommer fram av innlegget, slik jeg tolker det, at det er dataansvarliges ansvar til å unngå misbruk av skolens datamaskiner.

Jeg kan være enig i at det i skolen i dag oppstår en del uheldige situasjoner hvor elever misbruker skolens datautstyr. Alvorlighetsgraden på dette varierer, og det er heldigvis de færreste som misbruker datautstyret på en måte som oppfattes som grov. Jeg synes det er viktig å presisere at de aller fleste elevene følger de reglene som er satt på den enkelte skole. Likevel er det viktig at man er oppmerksom på at det kan oppstå misbruk. Det er derfor viktig at den som tillater bruk av datautstyr i skoletiden følger med på hva elevene gjør på datamaskinene, og at det er klare regler for hva som er tillatt og ikke tillatt når man brukers skolens datautstyr. Det må også være tydelig definert hva som skjer ved brudd på disse reglene. Jeg skjønner at det på skoler hvor alle elevene har sin egen PC er vanskelig å følge med på hva alle elevene driver på med på datamaskinene. På disse skolene bør det nok iverksettes andre tiltak enn på skoler hvor det er en mer kontrollert bruk av PC.

Det viktigste skolen kan gjøre er, etter min mening, å bruke tid på å lære elevene hvordan man bruker datamaskiner på en fornuftig måte. Dette bør være et felles ansvar for alle de voksne som lar elevene bruke datamaskiner. Å gjøre elev-gruppen rettighetsstyrt, slik som eleven i forumtråden foreslår, vil nok redusere misbruket i skolen. Men hjelper dette elevene på sikt? Hvordan skal elevene da lære hva som er fornuftig bruk av PC?

Med bakgrunn i disse argumentene vil jeg si at å unngå datamisbruk på skolen ikke er dataansvarliges ansvar, men de voksne som tillater bruk av datamaskiner i sine timer.

1 kommentar:

  1. Holdningsskapende arbeid fra skolens side, må vel foretrekkes. Som vist- beskrevet i " Karlsen. A.V. og Wølner, T.A. (2006)den femte grunnleggende ferdighet" kap 8 s. 156: Valget mellom den kontrollskolen eller den utforskendeskolen, formentlig et godt bilde av hvilken vei skolen kan velge. Jeg vil ytterligere fremhæve at jeg mener skolen bør bevege seg mellom utforskning og kontroll- over tid skape gode " kollektive" holdninger hos eleven, slik jukseeleven forstår eget ansvar. Juksemakerne forsvinner aldri, lad oss sette fokus på de mange elver som faktisk prøver å gjøre det "riktige"
    Bastrup

    SvarSlett