lørdag 21. januar 2012

Nettsamfunn

Da var vi i gang med nytt semester etter en lang (og velfortjent!) ferie. Første øvingsoppgave dette semesteret bestod i å melde seg inn i tre ulike nettsamfunn, for så å se på muligheter og utfordringer ved bruk av disse i pedagogisk sammenheng. De tre nettsamfunnene jeg har valgt å fokusere på er:

- Facebook: et nettsamfunn hvor brukerne selv legger inn informasjon og bilder om seg selv. Brukerne kan melde seg inn og ut av grupper, opprette grupper og dele videoer og lenker med andre. Fordelen med dette nettsamfunnet er at de aller fleste, i alle fall i ungdomsskolealder og oppover, er medlem her. Dette gjør at elevene lett kan nås til å gi viktig informasjon. Det kan også lages grupper for de ulike fagene eller andre andre skolerelaterte tema hvor en kan få i gang gode diskusjoner rundt et bestemt tema. Utfordringen med Facebook er at brukerne kan sende private meldinger til hverandre, som ingen andre kan se. Ved bruk av Facebook i skolen kan skolen dermed gi elevene en arena til å utøve mobbing - og på en måte som skolen ikke på noen måte kan kontrollere. Bruk av Facebook i barneskolen er dessuten vanskelig i og med at det er 13-års aldersgrense for å bruke dette nettsamfunnet.

- Flickr: Dette er et nettsamfunn hvor man kan dele egne bilder med andre. I kunnskapsløftets kompetansemål for kunst og håndverk står det at elevene skal "fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt". Flickr kan være et flott hjelpemiddel for å oppnå deler av dette målet. Her kan elevene legge ut egne bilder og få kommentarer fra andre brukere av nettsamfunnet på hva som er bra og hva som kunne vært gjort annerledes. De kan også reflektere over andres bilder, og på denne måten få se ulike måter å fotografere og redigere bilder på. I og med at dette er en internasjonal side kan læreren også sette krav til  elevene om at de skal skrive og lese kommentarer på engelsk.

- Del og bruk: Dette er i hovedsak et nettsamfunn som er rettet mot personer som jobber innen skole og utdanning. Her kan man dele tanker, erfaringer og spørsmål rundt det å bruke digitale hjelpemidler i undervisningen. Fordelene med slike nettsteder overskygger nok eventuelle ulemper. Her kan en få mange gode tips til måter å tilrettelegge for bruk av digitale midler i skolen, og man kan få hjelp til å reflektere over det en har gjort i etterkant.

Som en generell kommentar helt til slutt, vil jeg si at jeg tror det er viktig at lærere ikke er redde for å prøve seg fram med bruk av nettsamfunn i undervisningen. Hva så om en gjør noen feil? Da lærer vi av de, og gjør ting annerledes neste gang. Det er viktig at elevene får kjennskap til nettsamfunn og ved å bruke disse samfunnene i undervisningen, kan skolen også hjelpe elevene til å utvikle et godt nettvett i bruken av disse samfunnene.

__________________________________________________________________________________

- http://www.hf.uio.no/imk/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2011/sosiale-nettsider.html

- http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=5623&v=5

1 kommentar:

  1. Vi må akseptere at der prøves og feiles, men vil gjerne gjøre oppmerksom på hastigheten hvor alt skal skje. Min største utfordring vil være å begrense mengden av nettsamfunn du skal være aktiv i, samtidig som aksepten av ikke alltid å skulle følge med.Der er mange gode informative, lærerike medier som utvikler læringsarenaer, alle kan bruke. Verdien av nettsamfunnene er mange, men som alle store utømmelige arenaer, krever det forståelse, struktur , selvinnsikt for at DU utnytter potensialet. Noen får et avhengighetsforhold til sin samfunn, og fungerer ikke uten de. Skal vi utvikle en nytt yrke som "Nettdoktor"

    SvarSlett